Μεταγνωστικές Ικανότητες II (MGI - Μεταγνωστικές)

ΙΝΕ ΓΣΕΕ

Περιγραφή

Σκοπός του θεματικού αντικειμένου είναι η αποσαφήνιση των μεταγνωστικών ικανοτήτων και των όψεών τους, καθώς και των κυριότερων μορφών τους (μεταγνωστικές εμπειρίες-μεταγνωστική γνώση-μεταγνωστικές δεξιότητες ή στρατηγικές). Επίσης,  θα επιδιωχτεί η σύνδεση τους με τη μαθησιακή διαδικασία στο πλαίσιο των στρατηγικών μάθησης. Επιπλέον, θα παρουσιαστεί η σχέση ανάμεσα στις μεταγνωστικές ικανότητες και την αυτορρυθμιζόμενη μάθηση, με ιδιαίτερη έμφαση στο πεδίο της δια βίου μάθησης και της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης. Καταλήγοντας, θα επικεντρωθούμε στους παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή των μεταγνωστικών στρατηγικών, καθώς και στις ενεργητικές τεχνικές ανάπτυξης και αξιολόγησης των μεταγνωστικών ικανοτήτων.

 

 

 

 

Πίνακας στα αριστερά: Η Μεταγνώση  (V. Tormassy)

(Πηγή εικόνας: http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/metacognition-viktoria-tormassy.jpg)

Περιεχόμενο μαθήματος

Σκοπός του θεματικού αντικειμένου είναι η αποσαφήνιση των μεταγνωστικών ικανοτήτων και των όψεών τους, καθώς και των κυριότερων μορφών τους (μεταγνωστικές εμπειρίες-μεταγνωστική γνώση-μεταγνωστικές δεξιότητες ή στρατηγικές). Επίσης,  θα επιδιωχτεί η σύνδεση τους με τη μαθησιακή διαδικασία στο πλαίσιο των στρατηγικών μάθησης. Επιπλέον, θα παρουσιαστεί η σχέση ανάμεσα στις μεταγνωστικές ικανότητες και την αυτορρυθμιζόμενη μάθηση, με ιδιαίτερη έμφαση στο πεδίο της δια βίου μάθησης και της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης. Καταλήγοντας, θα επικεντρωθούμε στους παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή των μεταγνωστικών στρατηγικών, καθώς και στις ενεργητικές τεχνικές ανάπτυξης και αξιολόγησης των μεταγνωστικών ικανοτήτων.

Μαθησιακοί στόχοι

lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit 

Βιβλιογραφία

lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit

Ενότητες

Μεταγνωστικές δεξιότητες ή στρατηγικές είναι οι διαδικασίες ή στρατηγικές που εφαρμόζονται εσκεμμένα, για τη ρύθμιση της γνωστικής επεξεργασίας και της δράσης ή της συμπεριφοράς.

Στην ενότητα αυτή επιδιώκεται η εισαγωγή σας στην έννοια των μεταγνωστικών ικανοτήτων και των όψεών τους, μέσα από την παρουσίαση των βασικών ορισμών και διακρίσεων που έχουν διατυπωθεί στην προσπάθεια θεωρητικών και ερευνητών του πεδίου να τις αποσαφηνίσουν.

Λέξεις – Κλειδιά: Μεταγνώση, Μεταγνωστικές ικανότητες, Γνώση (γιγνώσκειν)

Σκοπός της παρούσας ενότητας είναι η παρουσίαση των κυριότερων μορφών των μεταγνωστικών ικανοτήτων, των διαφόρων εκφάνσεων δηλαδή, της μεταγνώσης όπως αυτές απαντούν στη σχετική βιβλιογραφία. Οι βασικές αυτές μορφές είναι οι μεταγνωστικές εμπειρίες, αναφέρονται στη αυτοαίσθηση του γνωστικού συστήµατος και στα συναισθήµατα που η γνωστική αυτή ενασχόληση δημιουργεί.

Λέξεις – Κλειδιά: Γραφικοί οργανωτές, Μεταγνωστικές εμπειρίες

Στόχος της παρούσας ενότητας είναι αφενός να συνδεθούν οι μεταγνωστικές ικανότητες με τη μαθησιακή διαδικασία και αφετέρου να αποσαφηνιστούν οι γνωστικές και οι τεχνικές μάθησης. Όλες εκείνες, δηλαδή, οι στρατηγικές και τεχνικές που χρησιμοποιεί ο εκπαιδευόμενος κάθε ηλικίας για να μαθαίνει. Θεωρούμε αναγκαία την προσέγγιση του περιεχομένου αυτής της ενότητας, καθώς, όπως έχει επανειλημμένα διαπιστωθεί, υπάρχει μεγάλη σύγχυση, ακόμα και στον εκπαιδευτικό κόσμο, σχετικά με τη δόκιμη χρήση των όρων μεταγνωστικές, γνωστικές και τεχνικές στρατηγικές.

Λέξεις – Κλειδιά: Στρατηγικές μάθησης, Πολυτροπικά κείμενα

Σκοπός της ενότητας είναι η εισαγωγή σας στην έννοια της Αυτορρυθμιζόμενης Μάθησης (ΑΡΜ) που προκύπτει από την αλληλεπίδραση των προσωπικών χαρακτηριστικών, της συμπεριφοράς και του κοινωνικού περιβάλλοντος. Θα παρουσιαστούν οι θεωρητικές προσεγγίσεις για την ΑΡΜ και θα γίνει εκτενέστερη αναφορά στο κυκλικό μοντέλο της ΑΡΜ, στις δεξιότητες που ενισχύουν την αυτορρύθμιση και αυτοκαθοδήγηση της μαθησιακής συμπεριφοράς και ειδικότερα στον αυτοέλεγχο, τη μεγαλύτερη ανεξαρτησία και ευθύνη στη μαθησιακή διαδικασία από τον εκπαιδευόμενο.

Λέξεις – Κλειδιά: Αυτορρύθμιση (self regulation), Αυτοέλεγχος

Ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του προγράμματος από τους εκπαιδευόμενους

(Συμπληρώνεται και υποβάλλεται μία μόνο φορά, με την ολοκλήρωση του προγράμματος)

Ημερολόγιο